Vorige week donderdag zakten zo’n 3000 middelbare schoolstudenten af naar Brussel tijdens de schooluren. Gisteren waren het er meer dan 12.000. Al twee donderdagen na elkaar spijbelen enkele duizenden scholieren hun lessen om de politici in de Wetstraat duidelijk te maken dat er hoogdringend meer aandacht moet gaan naar het klimaat en de bescherming ervan.

CD&V deelt de bezorgdheden van de scholieren over het klimaat. Robrecht Bothuyne, Vlaams volksvertegenwoordiger: “CD&V heeft veel begrip dat de scholieren naar de Wetstraat trekken om hun, terechte, grieven kenbaar te maken. Maar de eigen opleiding en scholing verwaarlozen, is uiteraard geen oplossing. Daarom wil CD&V de Wetstraat naar de school brengen.”

Als tegenprestatie zijn de parlementsleden van CD&V bereid om in de komende dagen en weken langs te gaan op de scholen en met de scholieren in overleg te gaan over het klimaat en het klimaatbeleid. “We willen het gevoerde klimaatbeleid en bepaalde keuzes die zijn gemaakt komen toelichten. Maar ook en vooral willen we luisteren naar de ideeën en voorstellen van de scholieren,” aldus initiatiefnemer Bothuyne.

CD&V zal aan de voorzitter van het Vlaams Parlement vragen om de Vlaamse klimaatcommissie opnieuw samen te roepen. “We willen daar samen met de andere partijen het energie- en klimaatplan 2021-2030 tegen het licht houden”, zegt Bothuyne, "Goede voorstellen van de scholieren kunnen zo rechtstreeks in het beleid worden ingeschreven.”

In 2016 heeft CD&V, volgend op het klimaatakkoord van Parijs, het voortouw genomen bij de opmaak van de resolutie voor een sterk Vlaams klimaatbeleid. Die resolutie bevat een verzameling van klimaatmaatregelen over verschillende beleidsdomeinen. Het Vlaams Parlement heeft deze resolutie kamerbreed goedgekeurd en zo aan de Vlaamse Regering gevraagd om al die maatregelen om te zetten in beleid.

Ook in het interparlementair klimaatoverleg, een overleg met volksvertegenwoordigers uit de verschillende parlementen die het beleidsthema klimaat opvolgen, heeft CD&V mee aan de kar getrokken van ambitieuze klimaatresoluties. Deze zijn ondertussen goedgekeurd door alle parlementen van ons land.

Op dezelfde manier wil CD&V nu een nieuwe stap zetten om de klimaat- en energieambities verder op te trekken.

> klik hier om de uitnodiging naar de scholen te openen