Sinds midden 2013 kan elke Vlaamse werknemer of zelfstandige beroep doen op loopbaancheques. En ondertussen deden 100 000 Vlamingen er beroep op. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V).

Een loopbaancheque kost 40 euro en kan ingeruild worden voor vier uur professionele begeleiding in een loopbaancentrum ter waarde van ongeveer 550 euro. Iedereen heeft recht op twee cheques in een periode van zes jaar. Zowel werknemers of zelfstandigen die in Vlaanderen of Brussel wonen en degenen die de laatste twee jaar minimum één jaar aan het werk waren komen in aanmerking. Na 5 en een half jaar hebben reeds 99 722 unieke personen loopbaanbegeleiding gevolgd. Bothuyne: ‘De bedoeling is dat mensen die aan de slag zijn, op tijd en stond de vraag stellen of ze wel effectief goed bezig zijn, of ze het maximum uit hun talenten en competenties halen en of andere wegen niet beter zijn. De antwoorden die men krijgt na een loopbaanbegeleiding, moeten mensen in staat stellen hun loopbaan ook langer te maken, zonder te vervallen in burn-outs e.d.’

Het aantal personen dat via dit systeem effectief startte met loopbaanbegeleiding steeg van 14 658 in 2014 tot 35 291 in 2018. Er maken meer dan dubbel zoveel vrouwen dan mannen gebruik van loopbaancheques. In 2018 bijvoorbeeld gingen 24 934 loopbaancheques naar vrouwen en 10 357 naar mannen. Bothuyne: ‘en dat terwijl ook mannen uiteraard loopbaanvragen hebben. De Vlaamse overheid moet de loopbaancheques dan ook sterker gaan promoten in de meer ‘mannelijke’ sectoren.’

Vlaanderen kampt met een structurele krapte op de arbeidsmarkt en vaak wordt gekeken naar VDAB om bijvoorbeeld leefloners en mensen die leven van een ziekte-uitkering te begeleiden naar een job. Maar er zijn ook mensen die aan de zijlijn van de arbeidsmarkt zijn gaan staan, zonder dat daar een uitkering mee gepaard gaat. Volgens cijfers van het Steunpunt Werk, zijn er in Vlaanderen 154 900, huisvrouwen en –mannen. 98% van hen zijn vrouwen. Bothuyne:  ‘Zij hebben geen of weinig prikkels om aan de slag te gaan. VDAB of andere organisaties kunnen hen moeilijk bereiken. Terwijl in deze groep ongetwijfeld veel mensen zitten die talenten, competenties én zin hebben om terug aan de slag te gaan. Om hen terug op het spoor van de arbeidsmarkt te brengen, stelt CD&V voor om deze groep toegang te geven tot de loopbaancheques aan dezelfde voorwaarden als werkenden. Zo kunnen we terug nieuwe mensen, die broodnodig zijn, op de arbeidsmarkt trachten te krijgen. Onbenut talent krijgt zo nieuwe kansen. En de terugverdieneffecten zijn groot voor onze economie en voor de staatskas. En uiteraard is een job ook voor de betrokkenen belangrijk; zowel sociaal als financieel kunnen ze er op vooruitgaan.’