Danilith Nokere Koerse . Dat is niet één, maar 4 dagen sportieve ambiance. Het programma, met een uitgebreide toelichting van de diverse wedstrijden, werd donderdagavond toegelicht op de jaarlijkse persconferentie die samen met de gemeente Kruisem wordt georganiseerd.

Het begint al op vrijdag 15 maart, vanaf 18u30, met de Danilith Nokere Koerse after-work ‘Depart Canard’! Een vernieuwd concept, met de beste muziek, gin- en jeneverbar, lekkere tapas en hapjes en veel sportieve ambiance vind je die avond in de tent op het voetbalterrein langs de Waregemsestraat in Nokere. O.a. DJ Dirk Stoops zorgt voor de muziek. Gratis inkom!

Op zaterdagvoormiddag is er dan de vijfde editie van onze wielerinitiatie i.s.m. Vlaamse Wielerschool en de Kruisemse sportdienst. Kinderen van 8 tot 12 jaar kunnen er hun fietsbehendigheid testen en trainen onder leiding van ervaren trainers. En uiteraard fietsen ze hun eigen Danilith Nokere Koerse, met de nodige begeleiding. Inschrijven kan via sport@kruisem.be.

Zaterdagnamiddag is er dan de vierde Danilith Nokere Koerse voor Juniors. Deze wedstrijd is er één van het hoogste niveau, vergelijkbaar aan dat van de Ronde van Vlaanderen. We krijgen dus nationale en internationale toppers aan de start in Nevele. Aankomst in Nokere is verwacht rond 16u30. Kom gerust de sfeer opsnuiven in en rond de tent!

Zondag 17 maart is er de derde keer de Danilith Nokere Koerse Cyclo, voor wielertoeristen. Deze wordt georganiseerd samen met Flanders Classics en Golazo en kadert in de ‘Etixx Classics Tour’, een reeks wielertoeristentochten verbonden aan de grootste wielerklassiekers. Je kan kiezen uit 4 verschillende afstanden: 62, 96, 124 of 157 km.

Op woensdag 20 maart is er dan onze jaarlijkse hoogdag; met voor het eerst onze dameswedstrijd van Danilith Nokere Koerse (WE 1.1), waar we meteen een aantal internationale toppers aan de start krijgen in Deinze (Jolien Dhoore, Lotte Kopecky, Amy Pieters, Coryn Rivera, enz). Tweevoudig vice-Olympisch kampioene Emma Johansson is de ambassadrice van onze wedstrijd. Deze wedstrijd geniet ook meteen heel wat mediabelangstelling. Vlak na de aankomst van de mannen wordt ook een samenvatting van de dameswedstrijd uitgezonden op sporza.

In de namiddag van woensdag 20 maart is er dan de wedstrijd voor heren elite, de 74ste Danilith Nokere Koerse, een koers ‘buiten categorie’. Het parcours is 195,6 kilometer lang. Na een lange lus door de Vlaamse Ardennen, volgen 4 plaatselijke rondes en dan tot slot 2 ‘kasseienrondes’. In die laatste rondes zijn telkens niet minder dan 8 kasseizones opgenomen. Het peloton rijdt in totaal 7 keer over Nokereberg. Het parcours belooft spektakel, net als het deelnemersveld!

Aan de start in Deinze, om 12u30, zullen een aantal van ’s werelds sterkste wielerteams staan, met niet minder dan 9 world tour teams en 15 procontinentale ploegen.

’s Avonds, rond 17u00, weten we wie de opvolger wordt van Fabio Jakobsen, de jonge Nederlandse topspurter. En daartoe zijn heel wat gegadigden. We verwelkomen graag een aantal kampioenen van morgen. Zo brengt Deceuninck-QuickStep de Colombiaanse topspurter Hodeg mee, net als supertalent Remco Evenepoel die in Nokere zijn eerste wedstrijd in Europa rijdt als profrenner. Ook de winnaar van vorig jaar Fabio Jakobsen wordt aan de start verwacht, net als Florian Sénéchal, de Franse winnaar van de GP Samyn. Een andere in het oog springende naam is Mathieu Van der Poel, hij rijdt zijn eerste klassieke wedstrijd van het seizoen in Nokere. De wereldkampioen veldrijden is meteen één van de favorieten. Dat geldt ook voor dat andere jonge veulen; Jasper Philipsen, eerder al succesvol in Australië. Nog een jong en opkomend talent is de Duitse kampioen en sprintbom Pascal Ackermann van Bora Hansgrohe. Zij nemen het op tegen een aantal gevestigde waarden zoals Jens Debusschere van Kathusha-Alpecin en Lars Boom (Roompot-Charles). Bij Team Sky zien we onder andere tweevoudig winnaar van de Omloop het Nieuwsblad Ian Stannard op de startlijst.

Bekende landgenoten aan de start zijn onder andere Iljo Keisse, Pieter Serry, Guillaume van Keirsbulck, Timothy Dupont, Baptiste Planckaert, Kenny Dehaes, Jonas Vangenechten, Amaury Capiot, Stijn Devolder, enz.

Wie Danilith Nokere Koerse wil meemaken, kan terecht in zijn of haar luie zetel voor de uitzending op Sporza-VRT, aan de start in Deinze, langs het parcours of in Nokere. Daar zijn opnieuw grote schermen voorzien en wordt het ongetwijfeld weer een groot volksfeest.

Meer info op www.nokerekoerse.be.