De start van wielerwedstrijd Nokere Koerse blijft nog eens vijf jaar in Deinze. Volgend jaar verloopt de samenwerkingsovereenkomst, maar het contract wordt open gebroken en verlengd, voor de periode 2019-2024. Gedelegeerd bestuurder Rony De Sloovere: ‘we starten sinds 2015 op de Markt in Deinze en dat is telkens een geslaagde onderneming. We werken heel goed samen met het stadsbestuur en de veiligheidsdiensten. Bovendien is Deinze een echte fietsstad.’

In vergelijking met het eerste jaar is er wel heel wat veranderd. Schepen van sport Norbert De Mey: ‘De uitstraling van Danilith Nokere Koerse neemt elk jaar toe, met een vernieuwd parcours, met sterkere ploegen en meer media-belangstelling als voornaamste indicatoren daarvan. Dat zorgt ervoor dat Deinze op die manier sterk in de picture komt.’

Bovendien is Danilith Nokere Koerse nu goed voor 3 topwedstrijden; voor juniores, voor heren elite en vanaf 2019 ook voor dames elite. Woordvoerder Robrecht Bothuyne:  ‘Op zaterdag starten de juniores vanaf 1019 in Nevele. Zo willen we hulde brengen aan de wielergemeente die Nevele is. Denk maar aan de familie Planckaert of wereldkampioen Rudy Dhaenens. Op zondag is er Danilith Nokere Koerse voor wielertoeristen met een stop in Deinze. En op woensdag is er dan de hoogdag, met de start van zowel vrouwen als mannen op de Markt in Deinze.’

"Op de volgende editie zullen voor het eerst ook de vrouwen uit de hoogste categorie bij het UCI op dezelfde dag starten in Deinze. Die dag zal er dus een sportief topevenement zijn in onze stad. Met de start van 2 topwedstrijden op één voormiddag, zal het ongetwijfeld over de koppen lopen zijn. We zijn dan ook heel tevreden dat we deze overeenkomst hebben kunnen afsluiten ", zegt burgemeester Jan Vermeulen.