Van de 155 000 sociale woningen hebben er op dit moment geen of nauwelijks toegang tot zonne-energie. Dankzij de middelen uit het kimaatfonds wordt nu wel al werk gemaakt van een versnelling in het energiezuinig maken van de sociale woningen. Maar daar mag het niet bij blijven.

Er is evolutie, maar het gaat nog traag, dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘Dankzij een nieuw decreet kunnen nu zonnepanelen geplaatst worden op sociale huurwoningen via het zogenaamde ‘split incentive systeem’. De opbrengst van de panelen wordt enerzijds gebruikt om de energiefactuur van de huurder te verlichten, en dat kan met maar liefst zowat 330 euro per jaar zijn, en anderzijds om de investering af te betalen. De sociale huisvestingsmaatschappijen hebben nu al plannen om 4410 sociale woningen van zonnepanelen te voorzien. Daarnaast zijn ook nog eens 1146 zonneboilers en 1253 warmtepompen voorzien.’

Het gaat om zowel nieuwe woningen als grondige renovaties van bestaande sociale huurwoningen.

Rekening houdende met de reeds eerder geplaatste 6289 zonneboilers op sociale woningen, zal straks zowat 10% van de sociale huurwoningen voorzien zijn van hernieuwbare energie. Bothuyne: ‘dat is en blijft veel te weinig. Energiebesparing, via bijvoorbeeld meer isolatie is topprioriteit, maar ook hernieuwbare energie bij sociale woningen is essentieel. Zo kunnen we de energiefactuur van de meest kwetsbaren in onze samenleving structureel verlagen. En tegelijk maken we het verschil voor het klimaat. CD&V wil in de volgende legislatuur een investeringsprogramma in sociale huurwoningen realiseren. Ook privaat kapitaal moet hierbij ingeschakeld kunnen worden. Doelstelling moet zijn dat elke sociale huurwoningen energiezuinig is en gebruikt maakt van hernieuwbare energie tegen 2025.’