In Kruisem worden op dit moment heel wat werken uitgevoerd. De meeste ervan omvatten ook rioleringswerken. Schepen van openbare werken Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘We willen werken maken van een schoner leefmilieu met proper water, samen met partners als Aquafin, de VMM en Farys. Daarom investeren we in gescheiden rioleringsstelsels en waterzuiveringsinstallaties.’

Om de woningen aan te sluiten op die gescheiden riolering moet er ook op privaat domein gewerkt worden. Het afvalwater en het regenwater moet gescheiden aangekoppeld worden aan de nieuwe riolering. Zowel in Zingem als in Kruishoutem werd daartoe al een subsidie gegeven. Bothuyne: ‘De gemeenteraad heeft de ondersteuning nu op elkaar afgestemd. Het resultaat is heel positief voor de Kruisemnaar. Vanaf nu zullen alle afkoppelingskosten op privé-domein betaald worden via de gemeente en Farys. Enkel de kosten voor de bovenbouw (oprit, tuin,…) zijn voor de particulier. Waar vroeger de steun in Kruishoutem beperkt was tot maximum 750 euro per dossier, wordt deze beperking nu opgegeven.’

Gemiddeld zijn de tussenkomsten geraamd op zowat 1.700 euro per dossier. Voorwaarde is wel dat het regenwater maximaal op het eigen perceel wordt opgevangen, met het oog op hergebruik of infiltratie.

En er wordt nog meer gedaan: ook het voorafgaandelijk studiewerk, het aanstellen van de aannemer voor het werk op privé-domein en de keuring achteraf wordt vanaf nu via het gemeentebestuur geregeld. Bothuyne: ‘We willen de Kruisemnaren maximaal ondersteunen en ontzorgen. Zo zijn we zeker dat alle afvalwater uiteindelijk optimaal zal gezuiverd worden. Een stap vooruit voor proper water dus. En financieel een gunstige regeling voor de Kruisemse gezinnen.’