Kruisem is een ondernemende gemeente. Dat heel wat ondernemers zich in de fusiegemeente vestigen bewijst dat. Schepen voor lokale economie Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘Dat heeft onder meer te maken met de vlotte bereikbaarheid, de meer dan 300 hectare bedrijventerrein en  het gemeentebestuur die ondernemers en handelaars echt het gevoel geven welkom te zijn. Daarom voorziet de nieuwe gemeente Kruisem opnieuw in een steunpakket, een subsidie, dat tot doel heeft om verder de lokale handelsactiviteit en ondernemerschap te bevorderen en de samenwerking met de lokale handels- en bedrijvenverenigingen te versterken. De gemeenteraad keurde dit nieuwe initiatief eenparig goed.’

De subsidie bestaat uit 2 delen; Enerzijds ¼ pagina publiciteit in kleur in het gemeentelijk infoblad XM info. En anderzijds de eenmalige terugbetaling van het lidgeld van de handelaar of ondernemer bij één van de Kruisemse handels- of bedrijvenverenigingen; de bedrijvenvereniging vzw Zaubeek Hoogmolen of  Unizo Kruisem.

Robrecht Bothuyne: ‘Met de publiciteit in XM Info kan de nieuwe zaak of activiteit zich meteen bekend maken bij elke Kruisemnaar. En door kosteloos lid te worden van een Kruisemse ondernemersvereniging, krijgt de startende zaak toegang tot een ruim netwerk en krijgen we als bestuur solide aanspreekpunten voor een sterk lokaal economisch beleid. Win-win dus.’

De subsidie kan aangevraagd worden door een natuurlijke of een rechtspersoon, die in Kruisem een nieuwe handelszaak of onderneming opricht. Concreet gaat het vooral over handelszaken met vaste openingsuren, zaken die leven brengen in het straatbeeld. Ook bijvoorbeeld uitbaters van een horecazaak en een Bed & Breakfast komen in aanmerking voor de steunmaatregel. De aanvraag tot het bekomen van de subsidie moet ten laatste 1 maand na de opening van de nieuwe zaak ingediend worden. Meer informatie via www.kruisem.be/infoloket-voor-ondernemers.

Om de lokale economie nog beter te ondersteunen, wordt ook een raad lokale economie opgericht. Ook daar zette de gemeenteraad al het licht voor op groen. Bothuyne: Door een raad lokale economie willen we de Kruisemse ondernemers ook formeel inspraak geven in het beleid. We voorzien een afvaardiging van de lokale Unizo-afdeling en van de bedrijventerreinen Hoogmolen, Zaubeek en Vogelzang, maar ook van de handelszone aan ’t Peerdeke. Daarnaast kan elke gemotiveerde Kruisemse ondernemer zijn of haar kandidatuur stellen om mee aan het stuur te komen zitten van het lokaal economisch beleid.’