De Vlaamse klimaatresolutie van 2016 bepaalde onder meer dat de Vlaamseoverheid alle participaties en beleggingen in de fossiele brandstofsector moest afbouwen. Nu, 3 jaar later, blijkt dit grotendeels een feit. Zo blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V), die destijds hoofdindiener was van de klimaatresolutie.

Bothuyne: ‘daar waar de Vlaamse overheid in 2016 nog zowat 25 miljoen euro aan obligaties en meer dan 2 miljoen in aandelen had in bedrijven als Shell, Total, Rio Tinto, Statoil of Gazprom worden deze nu stelselmatig afgebouwd. Vorig jaar was de fossiele obligatie-portefeuille al onder de 20 miljoen euro gezakt. ‘

Alle ‘fossiele aandelen’ werden verkocht. Bovendien is ook Limburg Gas in 2018 vrijwillig ontbonden. Daarmee is ook de laatste participatie in fossiele brandstoffen uit de aandelenportefeuille van de NV Mijnen verdwenen.

De Vlaamse gemeenschap zelf, het VIB (Vlaams Instituut voor Biotechnologie)en het FWO  vroeger nog goed voor miljoenenbeleggingen in de fossiele industrie, beleggen nu volledig fossielvrij. De VSB (Vlaamse Sociale Bescherming), goed voor maar liefst 24 miljoen euro fossiele obligaties, is eigenlijk de laatste entiteit binnen de Vlaamse overheid die nog obligaties af te bouwen heeft in deze sector.

Bothuyne: ‘Deze beleggingen waren en zijn een fout signaal. Belastinggeld wordt hier geïnvesteerd in activiteiten die regelrecht ingaan tegen ons eigen klimaatbeleid. Elke van de Vlaamse overheid afhangende entiteit, rechtstreeks (administraties, EVA’s,…) maar ook onrechtstreeks (onderwijsinstellingen, zorgsector, cultuursector, …) moet zich engageren om op korte termijn werk te maken van een ‘decarbonisering’. Eerder had o.a. de KUL al aangekondigd hier werk van te willen maken. Dit zou een voorwaarde moeten worden om nog beroep te kunnen doen op overheidssteun.’

Op 1 oktober is, in uitvoering van de klimaatresolutie, het decreet ‘beleggen in Vlaamse schuld’ in voege getreden. Bothuyne: ‘Daarmee verplichten we de Vlaamse overheid en de van haar afhangende entiteiten om te beleggen in duurzame beleggingen en financiële instrumenten van de Vlaamse overheid zelf, denk maar aan het financieren van sociaal wonen via de VMSW of aan de scholenbouwprogramma’s ‘Scholen voor morgen’. Het decreet voorziet de uitdoving van de bestaande beleggingen.’

Daarnaast geeft de Vlaamse overheid dit jaar voor het eerst ook een eigen duurzame obligatie uit. De opgehaalde middelen zullen gebruikt worden om projecten in sociaal wonen, scholenbouw of de Vlaamse energielening te financieren. Ook projecten van ‘Flanders Circulair’ kunnen hiermee gefinancierd worden.