De eerste Danilith Nokere Koerse voor Dames (UCI 1.1) kan rekenen op de aanwezigheid van 16 UCI-ploegen, waaronder topploegen als Boels-Dolmans en Team Sunweb. In totaal staan er op woensdag 20 maart 22 ploegen aan de start in Deinze.

Naast 16 UCI-ploegen zal ook de nationale ploeg van Groot-Brittannië en 5 clubteams hun opwachting maken. Ambassadeur van de wedstrijd Emma Johansson: “We zijn heel tevreden met het deelnemersveld voor deze eerste editie. De Belgische toppers Jolien D’Hoore en Lotte Kopecky zullen alvast aanwezig zijn. Daarnaast hebben we toppers aan de start zoals de winnares van de Ronde van Drenthe, Amy Pieters, de winnares van de Ronde van Vlaanderen Colyn Ryvera en de Deense Dideriksen en de Italiaanse Guderzo, twee oud-wereldkampioenes. De eerste Danilith Nokere Koerse heeft echt wereldtoppers aan de start! “

Koersdirecteur Gil Steyvers heeft alvast een pittig parcours voor hen in petto: “Er moet 121 km afgelegd worden, met o.a. de kasseien van de Huisepontweg, de Herlegemstraat en liefst 7 passages over Nokereberg. Er liggen dus zeker kansen om het verschil te maken. Het wordt een spannende koers die volgens mij niet op een pelotonspurt zal uitdraaien.”

De Pur Natur Bergprijs kan daarbij een belangrijke rol spelen. Woordvoerder Robrecht Bothuyne: “Renners zullen bij 5 passages over Nokereberg punten kunnen scoren. De winnaar van de bergprijs krijgt 1500 euro, een identiek bedrag als bij de mannen. Die extra prijs is een mooie stimulans voor wie voor de aanval wil kiezen. Bovendien zorgt onze sponsor, zuivelproducent Pur Natur, voor hetzelfde prijzenpakket als bij de mannen. Een duidelijk statement!”

Danilith Nokere Koerse voor Dames is nieuw op de internationale wielerkalender en kreeg het UCI-label 1.1., zoals bijvoorbeeld de Omloop het Nieuwsblad of Dwars door Vlaanderen.

Start om 9u45 in Deinze en aankomst rond 13u00 in Nokere. Vlak na de aankomst van de heren, rond 17u00, zendt Sporza een samenvatting van de dames-wedstrijd uit.