Fel vernieuwd parcours voor Danilith Nokere Koerse

1 december 2017

Danilth Nokere Koerse rijdt volgend jaar op een flink vernieuw parcours. Dat werd gisteren, donderdag 30 november, voorgesteld. Koersdirecteur en gedelegeerd bestuur Rony De Sloovere: ‘met dit parcours willen we meer spanning in de wedstrijd brengen. Maar we verloochenen natuurlijk de ziel van onze wedsstrijd niet. Nokereberg is en blijft het hart van onze wedstrijd. Een aankomst bergop, op kasseien, is trouwens uniek in de wereld.’

De Hors categorie-wedstrijd wordt volgend jaar verreden op woensdag 14 maart. De start wordt om 12u30 genomen, net zoals de voorbije jaren op de Markt in Deinze. De renners passeren er 2 keer, maar de officiële start wordt een paar kilometer verder gegeven, op de Oudenaardsesteenweg, net voorbij de Driespoort. Vandaar wordt een grote ronde afgewerkt van 76 kilometer, met o.a. een eerste keer Nokereberg en de Tiegemberg.

Daarna rijdt het peloton 4 plaatselijke rondes, waarbij van Nokere naar Waregem wordt gereden en via de Driekavenstraat (en dus niet meer via de ring rond Waregem) terug richting Kruishoutem wordt gereden, met telkens ook de kasseien van de Herlegemstraat en de beklimming van de Stokstraat. Via Kruishoutem, draaien we dan 4 keer Nokereberg op.

Na de 4 plaatselijke rondes van 14 kilometer volgen dan 2 rondes van 29 kilometer met daarin een flinke brok op het grondgebied van de gemeente Zingem. Rony De Sloovere: ‘De gemeentes Zingem en Kruishoutem worden binnenkort immers één gemeente, Kruisem. Danilith Nokere Koerse speelt hier op in en brengt de finale van de wedstrijd ook naar Huise en Ouwegem.’

Die laatste 2 rondes beloven het nodige spektakel. Vanuit Nokere gaat het via de Driekavenstraat, de kasseien van de Herlegemstraat, de helling van de Stokstraat naar Kruishoutem. Daar rijdt het peloton door naar Lozer en gaat het richting Ouwegem. Daar gaat het even over de N60 om dan af te draaien en meteen de beklimming op de kasseien van de Lange Ast aan te vatten. Daarna volgen nog es 4 kasseistroken. De Sloovere: ‘die laatste 2 rondes worden echte kassei-rondes: na de Lange Ast gaan we over de kasseien van Huisedorp, de Huisepontweg, Wannegemdorp en ten slotte ook nog  de Kouterstraat.’ Vandaar gaat het dan terug naar Nokere, met de beklimming van Nokereberg.

Woordvoerder Robrecht Bothuyne: ‘Danilith Nokere Koerse krijgt zo een meer gevarieerd parcours met een eigen identiteit. We gaan niet de klassieke hellingen in de Vlaamse Ardennen opzoeken, maar door de toevoeging van enkele kasseistroken, krijgen sterke renners wel de kans om met een snedige demarrage het verschil te maken. Tegelijk krijgen de toeschouwers in Nokere nog steeds de renners 7 keer te zien. Nokereberg is echt een arena waar de koers te voelen en te proeven zal zijn. We voorzien ook opnieuw een  reuzenscherm zodat de toeschouwers niks hoeven te missen.’

In totaal zal er 191,1 kilometer afgelegd worden. Dat is zowat 10 kilometer minder dan voorheen. Rony De Sloovere:  ‘We gaan voor een attractief parcours, met meer spektakel voor de kijkers, maar tegelijk ook geen al te zwaar parcours en vooral een veilig parcours. Het welzijn van de renners is een belangrijke zorg voor onze organisatie.’

Danilith Nokere Koerse is in 2018 terug een vierdaags evenement. Het begint al op vrijdag 9 maart met een afterwork-party, op zaterdag is er dan de wielerinitiatie voor jongeren van 8 tot 14 jaar en de internationale junioren-editie van Danilith Nokere Koerse. Zondag is er de 2de editie van Danilith Nokere Koerse Cyclo, in samenwerking met Flanders Classics en Golazo in het kader van de ‘Etixx Classics Tour’. En op woensdag 14 maart is er dan de elite-wedstrijd van Danilith Nokere Koerse.

Categorie:

Robrecht on Twitter