Hoog tijd voor een fast lane voor de elektrische auto!

26 januari 2017

Eind november keurde het Vlaams parlement de klimaatresolutie goed. Alle partijen gingen toen akkoord met o.a. de doelstelling om tegen 2030 minstens de helft van de voertuigen met een alternatieve groene motor te laten rijden. Doelstellingen zetten is één ding. Ze realiseren is een andere. CD&V wil daarom een sterker beleid om groene auto’s te ondersteunen.

Vandaag stelden we een actieplan voor met 14 voorstellen om een groene, elektrische wagen voor iedereen haalbaar en betaalbaar te maken. Met meer en betere laadinfrastructuur, eerlijke energieprijzen aan de laadpalen, fiscale voordelen, een goedkope groene autolening, enz. Een breed actieplan om samen te zorgen voor groene mobiliteit, schone lucht en om ons klimaat te redden. Stilstaan is achteruitgaan. We moeten af van de recepten van het verleden!

En dat het allemaal niet onrealistisch is, blijkt uit de reacties van de sector. Zo voorspelt de meest populaire autobouwer, volkswagen, dat tegen 2025 1 op 4 auto’s elektrisch zal zijn. Traxio, de belangenorganisatie van de garagehouders, lanceert meteen een project om versneld werk te maken van elektrische bedrijfswagens.

We bespreken onze voorstellen de komende weken graag met de betrokken sectoren en in het parlement! Ook uw opmerkingen zijn steeds welkom!

In bijlage leest u de samenvattende nota.

Categorie:

Robrecht on Twitter