Twee miljoen euro steun voor Volvo Car Belgium

23 oktober 2016

Volvo Car Gent is één van de twee grote Europese assemblagefabrieken binnen de Volvo-groep. Ze maakt deel uit van de juridische entiteit Volvo Car Belgium en is actief met een autofabriek te Gent en een verkoopeenheid via Volvo Car Belux. Nu vraagt en krijgt ze 2 miljoen euro strategische transformatiesteun om haar toekomst te verankeren.

Vorig jaar verkocht Volvo Car Corporation wereldwijd meer dan 500.000 wagens. Dit jaar zijn dat er al 256.563 en ligt dat in de lijn met de ambitie van Volvo Car om in 2020 een verkoopcijfer van 800.000 wagens te bekomen. Naast de fabrieken in het buitenland kan ook Gent actief meewerken aan dit groeicijfer. Het nieuwe Compact Modular Architecture-platform (CMA-platform) zal gelanceerd worden. Dit is een volledig nieuw en innovatief platform dat gebruikt zal worden om zowel de V40 als de XC40 te bouwen. Het is een aanpasbaar ‘scalable’ platform dat in varianten kan gebouwd worden. Naast dat platform, zullen ook nieuwe aandrijflijnen geplaatst worden. Nieuwe modellen worden aldus uitgerust met een hybride motor, nieuw voor de vestiging te Gent!, en voorzien, waar kan, van een volledige elektrische aandrijving.

Volvo Car Belgium voorziet een veranderings- en leertraject dat alle personeelsleden, en dat zijn niet minder dan 5.150,6 voltijdse medewerkers, klaar zal maken voor de toekomst van de plant in Gent. De opleidingen versterken de onderneming én de werknemer samen. Ook binnen het werkbaar werk, het aanbieden van jobs aan ouder wordende werknemers, is Volvo Car Gent een voortrekker gezien de toename van het aantal assemblages hier in het voordeel werkt.

Vlaams Volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): “ Gezien het bijzonder strategisch belang van het project voor de Vlaamse economie wordt er voorgesteld om het maximale steunplafond van 1 miljoen euro te verhogen tot 2 miljoen euro voor deze noodzakelijke opleidingen. Dankzij deze steun kan Volvo Car Gent zich nog beter verankeren als hoeksteen van Volvo Cars’ nieuwe industriële structuur, als centrum voor compacte auto’s op het CMA-platform. Alle personeelsleden worden dus klaargestoomd om de toekomst van Volvo Gent te verzekeren. “

Het project loopt van augustus 2016 tot 31 juli 2019.

Het project loopt van augustus 2016 tot 31 juli 2019.

Categorie:

Robrecht on Twitter