De fiets is steeds populairder voor woon-werk-verkeer. Veiliger fietspaden, maar ook aantrekkelijke fietsvergoedingen spelen een belangrijke rol daarin. Ook de ambtenaren van de Vlaamse overheid en de bijna 200 000 mensen van het onderwijzend personeel krijgen fietsvergoedingen. Alleen is daar iets vreemd mee aan de hand. Leerkrachten krijgen 1/3 minder vergoeding dan andere Vlaamse ambtenaren. Deze discriminatie moet de wereld uit, vindt Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V).

Exact 1 op 3 werknemers (33,3 %) gebruikt in Vlaanderen de fiets nu voor het woon-werkverkeer. 14,6 % stapt zelfs altijd op zijn tweewieler als hij/zij naar het werk moet. Ook de fietsvergoeding surft mee op de populariteit van de fiets. Eén op de vijf werknemers geniet al van een fiscaal voordelige fietsvergoeding per getrapte kilometer. Het aantal fietsvergoedingen is op vijf jaar met 60 % gestegen: van 12,5 % in 2015 naar 20 % in 2020. Ook de Vlaamse overheid biedt fietsvergoedingen aan de Vlaamse ambtenaren.

Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): “En daar zit een probleem in de voorbeeldfunctie van de Vlaamse overheid zelf. En meer bepaald ten aanzien van de meer dan 191.000 leerkrachten en ander personeel in het Vlaamse onderwijs. De fietsvergoeding voor het onderwijspersoneel bedraagt momenteel 0,15 euro per kilometer. Dit is aanzienlijk lager dan het bedrag van 0,23 euro dat in de meeste bedrijven betaald wordt. Maar ook lager dan de 0,21 euro dat aan andere Vlaamse ambtenaren wordt uitbetaald.”

Elk jaar gaat het budget voor de fietsvergoeding en de vergoeding voor het openbaar vervoer omhoog. De vergoeding voor het openbaar vervoer steeg tussen 2016 en 2020 met 13% tot 14,4 miljoen euro De fietsvergoeding steeg op die vier jaar tijd met niet minder dan 36%, tot 10,4 miljoen euro. Er zijn dus steeds meer leerkrachten die zicht duurzaam naar het werk verplaatsen. Dat blijkt uit het antwoord op een parlementaire vraag van Bothuyne aan minister Weyts.

Doch, de laatste zes jaar werd deze fietsvergoeding voor onderwijspersoneel niet aangepast. Een verhoging van de fietsvergoeding zou een heel sterk signaal zijn om leerkrachten en ander onderwijzend personeel te stimuleren de fiets te nemen om naar het werk te gaan. Bovendien wonen velen op fietsafstand van de school!

Bothuyne: “We pleiten met CD&V om dit aan te pakken in het kader van de huidige cao onderhandelingen. In het budget van de Vlaamse regering zijn alvast extra miljoenen euro’s ingeschreven om minister Weyts toe te laten het beroep van leerkracht op te waarderen. Een hogere en marktconforme fietsvergoeding kan én moet daar onderdeel van zijn. Goed voor de leerkrachten, goed voor de mobiliteit en goed voor het milieu!”