De Uitdaging voor de strijd tegen de klimaatverandering is groot. Één van de sectoren waar iets moet gebeuren is die van de mobiliteit, waar de uitstoot van broeikasgassen nog jaarboek jaar stijgt. Daartoe kan men denken aan de vergroening van het wagenpark. Maar ook aan het stimuleren van de model shift. Meer mensen naar het openbaar ver voer en de fiets brengen dus. Het klimaat zal alvast wel varen bij de plannen van de Vlaamse regering om het budget voor fietspaden te verdubbelen. Maar je moet de mensen zelf ook op de fiets krijgen. Daartoe is de fietsvergoeding belangrijk. En daar zit een probleem in de voorbeeldfunctie van de Vlaamse overheid zelf. En meer bepaald ten aanzien van de meer dan 188000 leerkrachten en ander personeel in het Vlaamse onderwijs.

De fietsvergoeding voor het onderwijspersoneel bedraagt momenteel 0,15 euro per kilometer. Dit is aanzienlijk lager dan het bedrag van 0,23 euro dat in de meeste bedrijven betaald wordt. maar ook lager dan de 0,21 euro dat aan andere Vlaamse ambtenaren wordt uitbetaald.

De laatste zes jaar werd deze fietsvergoeding voor onderwijspersoneel bovendien niet aangepast.

Een verhoging van de fietsvergoeding zou een heel sterk signaal zijn om werknemers te stimuleren de fiets te nemen om naar het werk te gaan.

We pleiten met CD&V om dit aan te pakken in het kader van de komende cao onderhandelingen. In het budget van de Vlaamse regering zijn alvast extra miljoenen euro’s ingeschreven om minister Weyts toe te laten het beroep van leerkracht op te waarderen. Een hogere en marktconforme fietsvergoeding kan En moet daar onderdeel van zijn. goed voor de leerkrachten, goed voor de mobiliteit en goed voor het milieu!