CD&V is reeds lang vragende partij om sloop en heropbouw van woningen aantrekkelijker te maken. Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘te veel verouderde en slecht geïsoleerde woningen worden niet of slechts beperkt gerenoveerd. Veelal is het beter te kiezen voor sloop en heropbouw dan voor renovatie. Probleem is dat renovatie aan een BTW-tarief van 6% kan en sloopt en heropbouw, net als nieuwbouw, aan 21% BTW moet.’

De federale minister van financiën Vincent Van Peteghem stelt nu een veralgemeend verlaagd btw-tarief van 6% voor afbraak en heropbouw voor. Dit verlaagd btw-tarief wordt in kader van de relance van de economie, alvast in 2021 en 2022, uitgebreid naar afbraak en heropbouw van woningen op het hele Belgische grondgebied en ook naar de verkoop van na afbraak heropgerichte woningen. Tot nu bestond een dergelijk tarief enkel in de 32 grootste steden van het land. De uitbreiding tot het hele grondgebied moet gaan over de enige en eigen gezinswoning en er wordt een beperking voorzien tot een maximum bewoonbare oppervlakte van 200m². De beperkingen zijn nodig omwille van de Europese BTW-richtijnen die geen onvoorwaardelijke algemene BTW-verlaging toestaan. Bothuyne: ‘Dat is ook één van de redenen waarom de vorige federale regering hier nooit was in geslaagd. Nu ligt er dus wel een werkbaar voorstel én budget op tafel. De kostprijs voor de federale schatkist wordt geschat op 191 miljoen euro.’

Vlaanderen heeft sinds 1 oktober 2018 een Vlaamse Sloop en Heropbouwpremie ingevoerd zolang er federaal geen BTW-verlaging kwam. Voor de premie van 7500 euro werden op 2 jaar tijd 2600 aanvragen ingediend. 1540 daarvan zijn ook al uitbetaald in die periode. Een deel is geweigerd, een deel van de aanvragen is nog in onderzoek. Bothuyne: ‘Voor 2021 heeft de Vlaamse regering 26,25 miljoen euro voorzien en zou de premie naar 10 000 euro verhogen.’

Minister Demir heeft kritiek op de beperkingen van de federale BTW-verlaging; volgens haar verklaringen in het parlement zou slechts 65% van de sloop- en heropbouwprojecten in aanmerking komen. In de pers had de minister het eerder zelfs over meer dan de helft van de projecten die naast de BTW-verlaging zouden grijpen. Maar dat klopt dus niet.

Robrecht Bothuyne: ‘daarom stellen we voor dat sloop- en heropbouwprojecten die niet in aanmerking komen voor de federale BTW-verlaging, volgend jaar een dubbele Vlaamse slooppremie zouden krijgen: 20000 euro. Zo kunnen we ook grotere woningen en woningen voor de huurmarkt ondersteunen richting energiezuinige heropbouw. En minister Demir kreeg er voldoende budget voor. In een sfeer van samenwerkingsfederalisme kunnen de Vlaamse en federale regering hier perfect complementair werken. Goed voor de portemonnee van de mensen, goed voor de bouw en goed voor het klimaat.’