Danilith Nokere Koerse was in 2020 zwaar getroffen door de coronacrisis. Gedelegeerd bestuurder Rony De Sloovere: ‘De lockdown begon op 13 maart. Die vrijdag zou ook onze afterwork-party doorgaan. Alles stond klaar; tenten, parcours, podium,… maar alles vergeefs. De hele editie 2020 werd helaas geschrapt. Een domper die we alleen maar dankzij de steun van de gemeente Kruisem, de Vlaamse overheid, de stad Deinze en onze trouwe sponsors te boven kunnen komen.’

Vandaag gaat de organisatie voluit voor een nieuwe editie in 2021. Vanaf vandaag zijn ook de auto’s van partner SsangYong in het straatbeeld te zien. SsangYong verlengde immers de samenwerking met Danilith Nokere Koerse. SsangYong levert nu twee splinternieuwe Korando’s. In maart zullen er in totaal 20 SsangYong-auto’s geleverd worden, ondermeer voor de wedstrijdjury en de koersdirectie. Ook brouwerij Roman en naamsponsor Danilith bevestigden hun samenwerking met de organisatie. Voorzitter Robrecht Bothuyne: ‘We zijn blij dat deze sterke bedrijven zich ook in de toekomst willen verbinden aan onze wedstrijden. Het is een teken van vertrouwen en een opsteker na onze annulatie.’

De coronacrisis en de bijhorende lockdown zorgt natuurlijk voor de nodige onzekerheid. Robrecht Bothuyne: ‘toch willen we er alles aan doen om op woensdag 17 maart 2021 2 topwedstrijden te organiseren. De internationale wielerbond UCI heeft onze mannen- en onze vrouwenwedstrijd ingedeeld bij de ProSeries, het op één na hoogste niveau. Nu al krijgen we aanvragen van heel wat WorldTourteams, zowel bij mannen als vrouwen, om in Deinze te kunnen starten op 17 maart. Indien de coronaregels het toelaten, zullen we deze wedstrijden organiseren, desnoods zonder of met beperkt publiek. De komende weken nemen we contact op met al onze sponsors om één en ander financieel rond te krijgen.’

Rony De Sloovere: ‘Ook de voorafgaande junior-koers op zaterdag 13 maart kan op veel belangstelling van teams rekenen. En we hopen op zondag 14 maart ook een coronaproof editie van onze wielertoeristentocht te kunnen organiseren.’

Voorzitter Robrecht Bothuyne maakt ook werk van de vernieuwing van het bestuur van de organiserende vzw Nokere Sport: ‘Zo mogen we Jonas Vandeputte uit Waregem, Lode Roman en Leon Renson uit Wortegem-Petegem, Dirk Willemyns uit Kruishoutem en Gauthier Lanssens uit Nokere verwelkomen bij onze vzw. We zijn blij dat nieuwe en jonge mensen hun schouders willen zetten onder ons evenement!’