Danilith Nokere Koerse bestaat 75 jaar. Gegroeid vanuit een kermiskoers in een dorpje met 750 zielen is dit nu een meerdaags evenement met drie internationale topwedstrijden; voor junioren en elite bij de mannen. En sinds vorig jaar ook met een vrouwen-editie.

Ondanks de moeilijkheden met het corona-virus is Nokere Sport vzw klaar voor een memorabele editie. De veiligheid van publiek en renners zal gewaarborgd worden, met extra mogelijkheden om handen te wassen en te ontsmetten of door de ploegen en renners maximaal te beschermen.

Voor de 75ste editie bij de mannen wordt een selectief parcours voorzien, met onder andere 23 kilometer kasseien in de finale van de wedstrijd. Koersdirecteur Rony De Sloovere: ‘De belangstelling van de deelnemende ploegen is groot: er zullen een recordaantal van 13 worldTourploegen aan de start staan, naast 11 procontinentale en 1 continentale ploeg. We verwachten een sterk deelnemersveld, met een mix van ervaren rotten en jong talent.’

De eerste Danilith Nokere Koerse voor vrouwen werd in 2019 gewonnen door de Nederlandse kampioene Lorena Wiebes, meteen een klepper om de erelijst te openen.

Woordvoerder Robrecht Bothuyne: ‘De belangstelling van ploegen, pers en publiek was meteen groot. De internationale wielerfederatie UCI gelooft in onze vrouwenwedstrijd en promoveerde Danilith Nokere koerse women meteen naar de ProSeries, en dat als enige in Vlaanderen.’

Dat maakt de wedstrijd na de WorldTourwedstrijden zoals Gent-Wevelgem en de Ronde van Vlaanderen, de hoogst gequoteerde in ons land.

Bothuyne: ‘Dat vertaalt zich ook in extra aandacht op tv. Meteen na de mannenwedstrijd, zo rond 17u30 wordt een uitgebreide samenvatting van de vrouwenwedstrijd getoond op VRT Sporza, RTBF en Eurosport. Op dat moment zitten miljoenen tv-kijkers wereldwijd voor de buis. Dit is dus een boost voor onze wedstrijd, maar ook voor de gemeente Kruisem en onze sponsors die zo extra zichtbaarheid krijgen!’ De VRT zal minimum 20 minuten van de vrouwenwedstrijd uitzenden.

Koersdirecteur Gil Steyvers verwacht een topwedstrijd met een top-deelnemersveld: ‘Na de start in Deinze krijgen de vrouwelijke renners 129,5 kilometer voor de wielen, met 7 keer Nokereberg, 2 keer de Lange Ast en 5 keer de beklimming van de Stokstraat, naast de kasseien van onder meer de Herlegemstraat, Wannegemdorp en de Huisepontweg. Alle world Tourploegen en de beste continentale ploegen staan aan de start. En we kregen al bevestiging van deelname van onder meer titelverdedigster Lorena Wiebes, toppers als Anne Vander Breggen, Ellen Van Dijck, Amy Pieters, Lisa Klein en onze eigen Jolien Dhoore en Lotte Kopecky.’

De organisatie viert niet alleen haar jubileum. In 2020 neemt ze ook afscheid van Marc Van Cauwenberghe als voorzitter van de organiserende vzw Nokere Sport. Marc was gedurende 30 jaar voorzitter en 58 jaar bestuurslid. Een monument voor de wielersport dus. En zo’n monument krijgt een passend eresaluut.

Daarom zie je op de affiche dit jaar Marc op de fiets, voor het peloton uit. De bijhorende slogan is ‘al 75 jaar onklopbaar’. Danilith Nokere Koerse combineert al 75 jaar topsport, aandacht voor jeugdwielrennen en nu ook vrouwenwielrennen, met een topfeest. Een unieke formule. Nokere Koerse is een belevenis, waar je deel van wil uitmaken. En dat is voor een groot stuk de verdienste van Marc. Deze affiche is een eerbetoon aan de voorzitter.