Danilith Nokere Koerse lanceert haar editie 75bis. Na de last minute annulatie van vorig jaar is de organisatie vast van plan om op woensdag 17 maart 2021 zowel voor mannen als vrouwen een topwedstrijd te organiseren, beide in de UCI ProSeries.

De affiche die vandaag gepresenteerd wordt is een eerbetoon aan de zorgsector; met een arts die de leiding neemt in het peloton. Voorzitter Robrecht Bothuyne: ‘De slogan ‘Het koersvirus wint altijd’ laat niks aan onduidelijkheid over. We hebben de vaste wil om terug te keren; dat geldt zowel voor onze wedstrijden en onze organisatie als de hele samenleving. We willen dat coronavirus klein krijgen. Het koersvirus wint. En het zijn de mensen uit de zorgsector die ons uit deze crisis gesleurd hebben, die de kop getrokken hebben, tegen de wind in. Onze affiche wil dan ook uitdrukkelijk iedereen in de zorgsector danken en eren voor al hun inspanningen in het laatste jaar.’

Dat wil concreet zeggen dat de wedstrijden op 17 maart zonder publiek of VIP’s zullen doorgaan. Gedelegeerd bestuurder Rony De Sloovere: ‘We nemen hiermee onze verantwoordelijkheid. De gezondheid gaat voor. De strijd tegen het virus is nog niet gestreden. Maar de koersen gaan dus wel door. We laten ons niet tegenhouden.’

Bovendien heeft de organisatie een mooi vooruitzicht. Er is niet alleen Danilith Nokere Koerse in maart. Eind juni is er het Belgisch Kampioenschap met start en aankomst in Waregem. De finale brengt de renners 5 keer en de rensters 3 keer over Kruisemse wegen in Nokere. Bothuyne: ‘We hopen dan een groter evenement voor onze sponsors en het publiek te kunnen organiseren. Koers moet terug een feest worden.’

Danilith Nokere Koerse was in 2020 zwaar getroffen. De eerste lockdown op 13 maart werd ingevoerd, net voor de 75ste editie. Niet alleen bijzonder jammer, maar ook financieel een zware dobber, met op dat moment 220.000 euro te betalen facturen. Dankzij hoofdsponsor Danilith, de gemeente Kruisem, de stad Deinze, de Vlaamse overheid en heel wat andere sponsors en partners is de organisatie nu klaar voor editie 2021!