Sinds 1 januari 2018 moeten alle nieuwbouwwoningen in Vlaanderen aan twee energienormen voldoen. Niet alleen aan het E-peil, dat de energiezuinigheid meet van een woning, maar ook aan het S-peil, dat meet hoeveel energie er nodig is om de temperatuur in een woning aan te houden, en dus om te felle afkoeling of oververhitting tegen te gaan.

Waar nieuwbouwwoningen nog tot en met 31 december 2019 moeten voldoen aan een maximaal E-peil E40 en een maximaal S-peil S31, wordt dat vanaf 2021 E30 (bijna energieneutraal) en S28.

Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘Die evolutie naar een S-peil van S28 maakt het bouwen van een nieuwbouwwoning duurder, voornamelijk door de nood aan extra zonnewering, de duurdere beglazing en de duurdere isolatie materialen, terwijl de milieuwinst erg beperkt zou zijn. In ieder geval verkleint het budget voor de noodzakelijke energiezuinige technieken en installaties op hernieuwbare energie. ‘

Volgens een onderzoek van Bouwunie maakt het S-peil elke woning duurder. Drie op de vier aannemers hebben het in een enquête over een stijging van de kostprijs van minimaal 5 procent, een op de vier heeft het zelfs over 'meer dan 10 procent'. Dat gaat dus over 10.000 tot 20.000 euro per woning. Als de normen van de Vlaamse overheid niet gehaald worden, zijn er ook boetes; voor duizenden euro’s.

Bothuyne: ‘Ik stelde 2 weken terug een vraag aan Demir hierover. De minister beloofde alvast een evaluatie-studie in de komende maanden. We willen dat die grondig gebeurt, en in overleg met de sector. Er moet ook onderzocht worden of het S-peil niet gemoduleerd moet worden per typologie: appartementen halen de normen uiteraard veel makkelijker dan halfopen of gesloten bebouwing.‘

De verstrenging van het S-peil mag dus niet ‘blind’ gebeuren. De nieuwbouwwoningen zijn per definitie de meest energiezuinige in de markt (6 op 10 nieuwbouwwoningen zijn nu al Bijna EnergieNeutraal). Deze woningen onbetaalbaar maken voor modale gezinnen, is maatschappelijk en ecologisch geen goede zet.