Europa is meer dan ooit belangrijk. We hebben nood aan een Europese solidariteit, niet alleen financieel, maar ook om de zorg voor elke Europeaan te garanderen. Alle lidstaten en hun deelstaten ontdekken bijvoorbeeld dezer dagen hoe moeilijk ze het hebben om elk apart succes te boeken op de wereldmarkt voor mondmaskers en ander beschermend materiaal. Mocht eenieder die taak, die bevoegdheid en dat budget aan een Europese coördinatie toevertrouwen hadden we allicht sneller, betere, goedkopere en vooral meer mondmaskers kunnen verdelen. Nationalisme leidt niet tot oplossingen. Ook niet in deze.

Er is heel wat kritiek op Europa. En wat levert Europa ons nu eigenlijk op?

Het antwoord is: heel wat. En dat geldt a fortiori voor de Vlamingen. Bijvoorbeeld: een Antwerpenaar wint jaarlijks gemiddeld 3600 euro welvaart door de Europese interne markt. Dat is veel meer dan bijvoorbeeld een inwoner van Henegouwen, die aan 1400 euro Europese welvaartscreatie zitten, of minder dan de helft van de Antwerpenaar. En dan hebben we het nog niet over de miljarden die de Brusselse EU-vestigingen ons direct en indirect opleveren.

De laatste tijd hoorden we geregeld dat Vlaanderen achteruit wordt geschoven bij de verdeling van Europese middelen. Het ‘Just Transition Fund’ leverde Vlaanderen te weinig op om de sociale gevolgen van de klimaatverandering tegen te gaan. Minister Demir had het zelfs over een ‘mean deal’. En deze week was er een relletje over de verdeling van de niet gebruikte middelen uit structuurfondsen om landen te helpen bij de kosten van de corona-crisis. Dat Vlaanderen daar weinig geld uit puurde, lag vooral aan het reeds eerder efficiënt aanwenden van die structuurfondsen en de verdeelsleutel die vooral armere streken bevoordeelt. Laat ons vooral blij zijn dat we daar niet bij horen.

Twee keer leverde deze Vlaamse houding hetzelfde op. Hoon en een slecht imago in binnen- en buitenland, scherpe persberichten en graphics op sociale media van N-VA en vooral… geen euro extra voor Vlaanderen.

We moeten oog hebben voor een goede en efficiënte besteding van Europese middelen. En vanuit Vlaanderen laten we ons, in de Belgische context, zeker niet doen: meer dan de helft van alle Europese middelen die naar ons land gaan, gaan naar Vlaanderen. En het aandeel van de fondsen waar wij het meest beroep op doen, groeit: innovatiesteun is nu goed voor 35% van de EU bijdrage in België. En die laatste wordt dus vooral door Vlaanderen gebruikt; 80% van de Belgische middelen uit het innovatie-programma Horizon gaat naar Vlaanderen.

Maar meer is nodig. En meer is ook mogelijk. Een calimero-houding zal ons daar wel niet bij helpen.

Want we hebben belangrijker zaken, belangrijker fondsen, om voor te vechten. De agro-voedingssector is onze belangrijkste private werkverschaffer; het budget voor landbouwsteun, dat dit jaar moet worden vastgelegd, is bepalend voor de slagkracht van onze land- en tuinbouw en dus ook voor de brede voedingssector die erop gebouwd is.

Als industriële exportregio, met de grootste chemiecluster van Europa, hebben we er alle belang bij om in het kader van de Green Deal extra R&D-steun en investeringsmiddelen aan te trekken via de Europese Investeringsbank.

En, derde voorbeeld, Vlaanderen is, als die Brexit alsnog hard aankomt, en de Britse regering zendt op dat vlak weinig vertrouwenwekkende signalen uit, hebben we zeker nood aan extra Europese steun om onze exportbedrijven doorheen de dan onvermijdelijke crisis te loodsen.

We hebben  er alle belang bij om Europa te ondersteunen en te versterken om zo ook voor onze Vlaamse bedrijven de nodige steun te kunnen voorzien. En we kunnen dan ook beter zorgen dat we daar bondgenoten bij hebben.

Kunnen we dus alsjeblief een pro-actieve Vlaamse strategie ontwikkelen ten aanzien van de EU? En dat calimero-gedoe achterwege laten?

Robrecht Bothuyne

Vlaams volksvertegenwoordiger voor CD&V