Het Regeerakkoord van de Vlaamse regering bevat goed nieuws voor de Vlaamse Ardennen. Lokale besturen in een landelijke regio hebben het niet makkelijk. Er moet veel geïnvesteerd worden in een uitgebreid wegennet en de dienstverlening moet op hoog niveau zijn, ook buiten de steden. Voorzieningen voor verenigingen, bibliotheken, openbaar vervoer, goed onderwijs, kinderopvang, enz. Ook op het platteland moet daar werk van gemaakt worden.

Plattelandsgemeentes en lokale besturen met veel open ruimte staan financieel onder druk. Inkomsten stijgen niet of nauwelijks en de kosten doen dat wel. Open ruimte is nochtans belangrijk: voor de landbouw, voor toerisme, voor de natuur, enz. Het goed beheer van die open ruimte zal nu ook financieel ondersteund worden door de Vlaamse regering. Voorheen gingen vooral de grote steden en centrumsteden met eventuele extra centen lopen.

Om die reden krijgen lokale besturen met veel open ruimte extra middelen om die ruimte te vrijwaren.

De Vlaamse Ardennen, waar nog veel open ruimte is die we zoveel mogelijk moeten in stand willen houden, krijgt een grote hap uit die financiële koek. De impact van die financiering wordt geleidelijk opgebouwd om in 2024 op volle kracht te komen. Vanaf dan zullen de voorziene bedragen jaarlijks naar de betrokken steden en gemeentes toegeschoven worden. Dit is dus geen eenmalige operatie, maar een structurele verbetering.

Vlaams volksvertegenwoordiger en Kruisems eerste schepen Robrecht Bothuyne onderhandelde mee aan het regeerakkoord: ‘CD&V heeft ervoor gepleit om ademruimte te geven aan het platteland. Niet alleen in grotere steden zijn er noden. Ook in onze regio, de Vlaamse Ardennen, komen lokale besturen in financiële ademnood. Dankzij deze financiële injectie kunnen we in onze regio terug meer investeren en dienstverlening voorzien voor onze mensen.’

Gemeente

Geraardsbergen