Paul De Grauwe opende gisteren zijn column in De Morgen met een frontale aanval op de Vlaamse Regering: al haar leden zouden klimaatontkenners zijn. Iets later lijkt hij schijnbaar toch te willen nuanceren: misschien zijn de leden van de Vlaamse Regering dan wel niet allemaal klimaatontkenners, het is duidelijk dat ze het klimaatthema helemaal onderaan de prioriteitenladder plaatsen.

Ik kan u verzekeren dat beide gratuite beschuldigingen pertinent onjuist zijn. Alsof een efficiënt en ambitieus klimaatbeleid staat of valt met de introductie van een gewestelijke CO2-taks, tegenwoordig blijkbaar het stokpaardje van professor De Grauwe.

Deze Vlaamse Regering toont net wél klimaatambitie. Het is immers de eerste keer dat een Vlaamse regering een expliciete 2050-doelstelling opneemt in haar regeerakkoord, met een duidelijke ambitie om op termijn te streven naar volledige klimaatneutraliteit. Er wordt eveneens niet geraakt aan de Vlaamse doelstelling van -35% voor 2030, een hard engagement dat eerder al door onder andere de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) als een erg uitdagende doelstelling werd omgeschreven. Het is nu zaak deze doelstellingen op een kostenefficiënte en sociaal verantwoorde manier waar te maken.

We beschouwen Vlaanderen helemaal niet als te klein om een verschil te maken. Enkel als elk land, en dus ook Vlaanderen en België, zijn gemeenschappelijke maar gedifferentieerde verantwoordelijkheid opneemt, kunnen we de doelstellingen afgesproken in het Klimaatakkoord van Parijs bereiken. Met een jaarlijkse uitstoot van meer dan 9 ton CO2 per hoofd van de bevolking doen we het nog altijd slechter dan het EU-gemiddelde, en zelfs slechter dan China, dat maar al té vaak, té makkelijk met de vinger wordt gewezen. Sommigen beweren dat we maar 0.3% van de wereldwijde uitstoot vertegenwoordigen, en dat onze inspanningen – zelfs als we de uitstoot tegen 2030 met meer dan een derde kunnen terugdringen – op wereldschaal amper effect zullen hebben. We zouden er enkel onze economische ontwikkeling mee schaden. Dat is onjuist. Sterker nog: willen we klimaatvriendelijke technologieën van eigen bodem de kans geven om zich verder te ontwikkelen en wereldwijd door te breken, moeten we in Vlaanderen een voortrekkersrol durven opnemen.

Nog volgens De Grauwe zou de Vlaamse regering Europees op de rem staan. Niets is minder waar. We zullen met de Vlaamse Regering mee aan de kar trekken om Europese klimaatneutraliteit tegen 2050 waar te maken. De Vlaamse Regering zal op Europees niveau ambitieuze maatregelen rond Eco-design en CO2-normen voor wagens eisen. In het regeerakkoord staat letterlijk dat we ook inzake internationale scheep- en luchtvaart strengere normen zullen bepleiten. Tot slot staan we achter een WTO-conforme Europese grensheffing voor koolstof. Zo kunnen we van onze Europese bedrijven ambitieuze klimaatinspanningen eisen, en ze toch een gelijk internationaal speelveld garanderen.

Een CO2-heffing voor de niet ETS-sectoren op Vlaams niveau staat inderdaad niet in het Regeerakkoord. Logisch ook, de instrumenten om zo’n taks te implementeren liggen immers op het federale niveau. Wat betreft een CO2-taks heeft de federale regering – nota bene mét Vlaamse regeringspartijen CD&V, Open VLD en (toen nog) N-VA – vorig jaar trouwens erg grondig studiewerk verricht. Het zal aan de nieuwe federale regering zijn om te bekijken hoe ze dit op Belgisch niveau willen omzetten in beleidsmaatregelen.

Ik hoop dat Paul De Grauwe beseft dat het maatschappelijk debat er geen baat bij heeft dat de term ‘klimaatontkenner’ te pas en te onpas wordt gebruikt om personen die een andere mening zijn toegedaan over de oplossingen voor de klimaatuitdaging, te stigmatiseren. Laten we het woord klimaatontkenner exclusief voorbehouden voor personen die de wetenschappelijke consensus over de menselijke invloed op klimaatverandering in twijfel trekken, en met de mensen die wel degelijk oprecht begaan zijn met het klimaat, de discussie over de oplossingen ten gronde voeren.