Op de gemeenteraad van 11 mei 2020 werd een nieuw subsidiereglement goedgekeurd. Alle Kruisemnaren kunnen nu korting krijgen in de zwembaden in de buurt. Concreet wordt een tegemoetkoming voorzien voor het aankopen van een beurtenkaart of abonnement in het zwembad “Palaestra” (Deinze), “Sportoase” (Oudenaarde) of “De Treffer” (Waregem) zodat men kan zwemmen aan het verminderde tarief zoals de inwoners van respectievelijk Deinze, Oudenaarde en Waregem.

Schepen voor sport Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘Kruisem is een sportieve gemeente, met een uitgebreide infrastructuur en we investeren volop in nog meer sportinfrastructuur. Denk aan de sporthal in Huise, de paardenpiste in Ouwegem of de uitbreiding van de tennishal in Kruishoutem. Maar een zwembad hebben we niet. Dat is ook niet nodig; elke Kruisemnaar heeft eigenlijk een mooi zwembad in de buurt, bij de steden in de buurt.’

In Deinze, Waregem en Oudenaarde zijn mooie zwembaden. Met deze subsidie willen we Kruisemnaren stimuleren om nog meer te zwemmen; dat is niet alleen plezant, maar biedt ook heel wat gezondheidsvoordelen. Regelmatig zwemmen verbetert de conditie, vergroot je longinhoud, vermindert het risico op hart- en vaatziekten en is goed voor je gewrichten en spieropbouw.

Bothuyne: ‘Nu de lockdown afgebouwd wordt, hopen we dat tegen de zomer zwembaden terug op een veilige manier open kunnen. Kruisemnaren zullen in Deinze, Waregem en Oudenaarde kunnen zwemmen aan de prijs van de lokale inwoners.’

Via een formulier op https://www.kruisem.be/aanvraag-tegemoetkoming-toegangsgeld-zwembad kan terugbetaling gevraagd worden van het verschil tussen het lokale en het niet-lokale tarief voor 10-beurten-kaarten en abonnementen. Je moet gewoon je kasbonnetje insturen als bewijs. Een jaarabonnement in De Oase in Oudenaarde zal bijvoorbeeld geen 427 euro meer kosten, maar slechts 323 euro. De gemeente Kruisem betaalt dus 104 euro terug. Een tienbeurtenkaart in Waregem kost normaal 40,5 euro; daar wordt dan 4,5 euro terugbetaald. Een gezinskaart voor 20 zwembeurten in Deinze zal nog netto slechts 35 euro kosten in plaats van 40 euro.

Bothuyne: ‘Met terugbetalingen tot meer dan 100 euro, kunnen we allicht heel wat Kruisemnaren ondersteunen in hun sportieve ambities. Hopelijk gaan de zwembaden snel weer open!’