Voor het eerst in jaren stijgt de werkloosheid in Vlaanderen; er zijn nu reeds 201 575 werkzoekenden ingeschreven bij VDAB. Dat is een stijging met meer dan 20 000 in vergelijking met vorig jaar. Tegelijk zijn er vele honderdduizenden die nog volledig of deeltijds in tijdelijke werkloosheid zijn. De verwachting en vrees is dat velen van hen straks doorstromen naar ‘echte werkloosheid’. De ERMG had het al over potentieel 180 000 extra werkzoekenden.

Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘We mogen nu niet afwachten. Vele van deze werkzoekenden zullen extra begeleiding en opleiding nodig hebben om terug kans te maken op de post-corona-arbeidsmarkt. Nu verliezen we echter kostbare tijd. Tijdelijk werklozen krijgen geen begeleiding, noch opleiding. Zij zitten vele dagen, weken en zelfs maanden thuis. Op die manier worden ze elke dag een stuk kwetsbaarder.’

De vooravond van Rerum Novarum is het ideaal moment is om aandacht te besteden aan de kwetsbaren op onze arbeidsmarkt: werkzoekenden en kwetsbare werknemers die in tijdelijke werkloosheid zijn terechtgekomen. Op een vraag van Bothuyne kondigde minister van werk Crevits (CD&V) vandaag aan dat er een principieel akkoord is gevonden met de Vlaamse sociale partners om opleiding en vorming te voorzien voor elke tijdelijk werkloze. De minister wil zo iedereen in tijdelijke werkloosheid een opleidingsaanbod op maat doen en hen ook stimuleren hierop in te gaan.’

Bothuyne: ‘Het is tijd voor een competentieoffensief, om die kwetsbaren op onze arbeidsmarkt vooruit te helpen. Het is nu aan de organisaties van werkgevers en werknemers, aan de federale en de Vlaamse overheid om de handen in elkaar te slaan, een compromis te zoeken en een offensief in te zetten om ervoor te zorgen dat we voor die kwetsbare werknemers en werkzoekenden op onze arbeidsmarkt het verschil kunnen maken met opleiding en vorming. Een opleidingspact voor de 650 000 Vlaamse tijdelijk werklozen dus. Elke tijdelijk werkloze zou via VDAB en de opleidingspartners van VDAB een aanbod op maat moeten krijgen. De betrokkenen zouden gestimuleerd kunnen worden door enerzijds een gratis en sterk opleidingsaanbod en het voorwaardelijk maken van toeslagen en premies die men krijgt bovenop de uitkering.’