In de Kruisemse deelgemeente Ouwegem, langs de Ouwegemstraat, wordt een nieuwbouw voorzien voor het verenigingsleven.

Het lokaal voor krulbollen Ouwegem en het jeugdlokaal van de KLJ Ouwegem, naast De Griffel, voldoen niet meer aan de huidige normen en veiligheidsvoorschriften. Beide gebouwen moeten dus vervangen worden. Schepen van patrimonium en openbare werken Robrecht Bothuyne (CD&V): ‘We combineren nu beide dossiers. Het is een opportuniteit om beide gebouwen te vervangen door één nieuw gebouw dat bijkomend multifunctioneel kan gebruikt worden. Dat is zowel financieel als qua ruimtegebruik efficiënt.’

Om er geen hoogbouw van te maken, die niet zou passen in de omgeving, wordt geopteerd om de lokalen voor de KLJ onder te brengen in de onderste verdieping en een ontmoetingsruimte en cafetaria op het gelijkvloers met krulbolbaan. Daarnaast is er een overdekt terras met petanquepiste.

Via een vide wordt veel licht binnengebracht in het gebouw. Dit zal het een aantrekkelijk gebouw maken voor de verenigingen. Bothuyne: ‘Zowel KLJ Ouwegem als de Ouwegemse boldersvereniging zullen hun vaste stek hebben in het Dorpshuis. Maar ook andere verenigingen en eigenlijk alle Kruisemnaren zullen gebruik kunnen maken van het nieuwe gebouw.’

De pastorietuin, met eeuwenoude bomen, wordt opgewaardeerd door de aanleg van petanqueterreinen en verlichte wandelpaden. Deze paden verbinden het nieuwe gebouw met de nieuwe parking aan de Ouwegemsesteenweg en het kerkhof zodat de tuin makkelijker toegankelijk wordt.

DNA Architecten uit Oudenaarde heeft, in samenwerking met Solva, nu een ontwerp en bestek klaar.

Het ontwerp kwam tot stand in nauw overleg met de verenigingen.

De kostprijs wordt geraamd op 1.061.338,72 euro excl. Btw. Schepen Bothuyne: ‘De gemeenteraad keurde de plannen en het bestek goed. Bedoeling is in het voorjaar van 2021 de werken te starten en het gebouw af te hebben tegen de start van het werkingsjaar 2022-2023.’