Ondernemers zijn het cement van onze economie. Hun ondernemerschap én hun verantwoordelijkheidszin vertalen zich in duizenden jobs en via hun activiteiten zwengelen ze de economie mee aan. Hoe kan de Vlaamse en lokale overheid hen daarbij ondersteunen? Wat kan beter, anders? Om dat te weten is dialoog nodig.

Via regelmatige bedrijfsbezoeken willen volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne en Kurt Vanryckeghem kijken en luisteren hoe ze de economie nog beter kunnen steunen. Want heel wat economische sectoren worden met uitdagingen geconfronteerd.

Dit keer bezoeken zij het audiovisuele bedrijf Play AV. Zij finetunen licht, geluid en beeld tot verwondering van de toeschouwer. Benieuwd naar hun concept gaan Kurt & Robrecht zich onderdompelen in hun wereld van licht en geluid.

Daarna gaat het richting Duroc d’Olives te Kruisem. Met zijn rode vacht en hangende oren kent het Duroc varken zijn gelijke niet. Maar bovenal staat Duroc d’Olives voor smaak; sappig, mals en heerlijk varkensvlees. Om dat te bereiken worden de dieren in de watten gelegd; goede huisvesting met veel natuurlijk licht, ruimte in de stallen, gezonde voeding, rustige behandelingen en zelfs speelgoed om hen af te leiden zodat ze zich niet vervelen. Hoe dat in zijn werk gaat gaan Kurt & Robrecht bekijken.

“Niet alleen corona heeft heel wat ondernemers parten gespeeld, maar ook andere uitdagingen komen op het bord van onze Vlaamse ondernemingen: de zoektocht naar talent, grondstoffenschaarste, eventuele uitbreidingsmogelijkheden… . Het is belangrijk dat we, als Vlaams Parlementslid, de voeling met onze bedrijven sterk houden en hun noden en vragen meenemen naar het Parlement.”, aldus Kurt Vanryckeghem, Burgemeester van Waregem en Vlaams volksvertegenwoordiger, “Reden genoeg om regelmatig op de werkvloer langs te gaan en voeling te houden met de ondernemers.”

“Wij willen in gesprek gaan met lokale ondernemers om te ervaren waar hun grootste noden zitten en   welke verwachtingen ze hebben”, vult Robrecht Bothuyne aan. Hij is als Vlaams parlementslid ook voorzitter van de Commissie Economie in het Vlaams parlement. “Innovatie, duurzaamheid en internationaliseren. Het zijn kernbegrippen voor het Vlaams economisch beleid. Als we onze bedrijven, onze ondernemers en hun werknemers echt willen ondersteunen, moeten we ervoor zorgen dat dat beleid aansluit bij de behoeften van zij die er dagdagelijks mee bezig zijn.

Dirk Verhellen van Play AV: “Play AV is een audiovisuele integrator met een 360 graden aanpak. Zowel met onze vaste installaties als onze verhuur-afdeling willen we de klanten een totaalaanpak bieden die hen ondersteunt in de digitale transformatie en hybride events. Voor elke vraag hebben we al meer dan 25 jaar de beste oplossing in huis.”

Bedrijfsleider van Duroc d’Olives Filip Van Laere: Duroc d'Olives, lekker en gezond varkensvlees met veel aandacht voor dierenwelzijn.