Door de corona maatregelen zijn vele bedrijven/ondernemingen verplicht om te sluiten. Dat maakt dat hun vaste kosten doorlopen, hun klanten geen vers kapitaal aanbrengen en hun goederen blijven liggen. Om hen financieel een duw in de rug te geven werd de corona-hinderpremie opgezet. Deze premie van 4.000 euro is er voor die bedrijven -met fysieke inrichting- die verplicht zijn om volledig te sluiten. Daarnaast is er de sluitingspremie van 160 euro per dag. Deze is geldig vanaf 6 april indien je als bedrijf/onderneming nog steeds verplicht bent te sluiten.

Vlaams volksvertegenwoordiger Robrecht Bothuyne (CD&V): “De hinderpremie maakt voor veel ondernemers het verschil om deze crisisperiode te overleven. Dit is noodzakelijk omdat er heel wat vaste kosten zijn; huur, energie en andere nutskosten, voorraadkosten, enz. En dit terwijl de opbrengsten plots tot niks herleid werden. We proberen hiermee een snelle doorstart van onze economie te ondersteunen. Zo kunnen we maximaal jobs vrijwaren. “

Sinds de start van de corona-maatregelen werden reeds 116.509 aanvragen voor de hinderpremie opgesteld via de digitale toepassing vlaio.be/coronahinderpremie.  Daarvan werd reeds voor 376.272.000 euro uitbetaald. Er werd door de Vlaamse regering 500 miljoen euro vrijgemaakt om onze ondernemers te steunen in deze tijden. Bovendien is de hinderpremie belastingvrij.

Oost-Vlaanderen neemt 23% van de totaal uitgekeerde hinderpremies voor haar rekening. Er werden, tot nu toe, niet minder dan 26.275 aanvragen ingediend voor een totaal bedrag van 105.100.000 euro. Daarvan werd 81% reeds uitbetaald (21.182 dossiers).  We zien dat de grote steden binnen Oost-Vlaanderen, Gent, Aalst en Sint-Niklaas, het merendeel voor hun rekening nemen. Daarna komt Deinze met 777 aanvragen en reeds voor 2.548.000 euro betaalde premies. Ook de Kruisemse ondernemers kennen hun weg naar de premie. 302 ondernemers dienden een dossier in en er werden er 251 uitbetaald voor een bedrag van 1.004.000 euro.

Vanaf 6 april is het mogelijk voor bedrijven die nog steeds verplicht moeten sluiten om, per bijkomende sluitingsdag, een bijkomende sluitingspremie te ontvangen. Per verplichte sluitingsdag die samenvalt met een normale openingsdag (zoals voor 14 maart 2020 gangbaar was) kan 160 euro per dag bekomen. Voor gans Vlaanderen werden er 70.735 dossiers ingediend. Oost-Vlaanderen neemt ook hier 23% in met 16.158 dossiers.

Al deze steun is nodig om onze economie de nodige zuurstof te geven zodat ze na deze crisis zich opnieuw kunnen lanceren. Maar wat met zij die niet verplicht waren te sluiten en door deze maatregelen wel verlies lijden?

Bothuyne: “Binnenkort kunnen ook ondernemers die niet verplicht moeten sluiten de eenmalige compensatiepremie van 3.000 euro aanvragen. Zij moesten dan wel niet dicht, maar hadden plots nog nauwelijks klanten of inkomsten. Ook voor hen is steun nu levensnoodzakelijk.”

Nu is het zaak om de economie terug te lanceren. We moeten daarbij denken aan het beter en efficiënter organiseren van deze economie, letten op bedrijven die het moeilijk (blijven) hebben, … “Daarom is steun, gecombineerd met een veilige heropstart van onze bedrijven in de komende weken, nodig om -hopelijk alle- ondernemers toe te laten verder te gaan na de coronacrisis.”, besluit Bothuyne.